wtorek, 11 lutego 2014

Buraczane pęczotto (risotto z kaszy pęczak)

Co sądzicie o tego typu neologizmach jak pęczotto? Ja, tak samo jak kuchnię fusion, bardzo je lubię! Uważam, że ciągły rozwój i ewolucja (w tym kuchenna) wymusza na nas taki słowotwórstwo i warto wzbogacać język kolejnymi słowami :)
A co do pęczotta? Jest niezwykle zaskakujące! Podczas gotowania, standardowo próbowałam jak smakuje i... byłam rozczarowana. Spodziewałam się hitu, a tu taki se średniaczek ;) Pełna niepokoju podałam obiad. I, jak za dotknięciem zaczarowanej różdżki, wszystko się zmieniło! Z każdym kęsem czułam jak bukiet smaków rozkwita i sprawia, że całość jest przepyszna i prawie że uzależniająca! On podzielał moje zdanie - z wielkim entuzjazmem zjadł resztki na kolację.  
Risotto to, banalnie proste i dość szybkie w przygotowaniu, jest idealnym pomysłem na przystawkę na wystawnym proszonym obiedzie lub romantyczną kolację we dwoje. Zachwyca intensywnie różowym kolorem, z którym doskonale kontrastuje zielona rukola i biały kozi ser. Doznania smakowe są co najmniej (!) tak dobre, jak te wizualne. Nie pozostaje nic innego jak podzielić się przepisem :)

buraczane peczotto risotto z kaszy


Składniki:
  • szklanka kaszy pęczak
  • ok. 3 szklanki bulionu warzywnego
  • 100 ml czerwonego, wytrawnego wina
  • 1 duży lub 2 średnie buraki
  • 80g koziego serka (u mnie podpuszczkowy, raczej twardy)
  • 1/2 szklanki orzechów włoskich
  • 2 szalotki
  • 2 ząbki czosnku
  • 2 łyżki masła klarowanego
  • 2 łyżki masła
  • sól, pieprz
  • rukola do podania
  • opcjonalnie parmezan do podania
Sposób przygotowania:
Buraki ugotować lub upiec do miękkości (ja kupiłam już ugotowane), wystudzić, obrać i zetrzeć na tarce. Szalotkę pokroić w kostkę, czosnek posiekać drobno lub przecisnąć przez praskę. Orzechy pokroić na mniejsze kawałki - powiedzmy wielkości ziarna groszku.  Podgrzać bulion i trzymać gorący pod ręką.
W głębokiej patelni lub rondlu rozgrzać masło klarowane, dodać szalotkę i zeszklić. Dodać czosnek, przesmażyć 30 sekund i dodać kaszę. Smażyć mieszając, aby dokładnie pokryła się tłuszczem ok. 2 minut. Wlać wino i mieszając poczekać, aż odparuje. Dodać 2 chochelki bulionu. Gotować na średnim ogniu, od czasu do czasu mieszając ok. 30-40 minut - aż kasza będzie miękka (lekko al dente). Za każdym razem gdy odparuje prawie cały płyn - dodawać chochelkę bulionu - może się okazać, że zużyjecie mniej niż 3 szklanki bulionu, ale możecie też potrzebować go więcej. Wraz z ostatnią chochlą bulionu dodać buraki i wszystko dokładnie wymieszać. Następnie wkruszyć większość serka koziego i dodać orzechy. Wszystko wymieszać i trzymać na małym ogniu jeszcze kilka minut, aby smaki przeszły między sobą. Dodać kawałeczki zimnego masła i dokładnie wymieszać. Nakładać na talerze, dekorować rukolą i pokruszonym serkiem kozim. Opcjonalnie posypać startym parmezanem (dobrze smakuje, ale trochę psuje wygląd;).
Podawać od razu.
Smacznego!

buraczane peczotto risotto z kaszy

buraczane peczotto risotto z kaszy

6 komentarzy:

  1. mmm, cóż za kolor, wygląda obłędnie:)

    OdpowiedzUsuń
  2. pięknie podane danie, cudowna kompozycja, a kolorrrrr???? nooo obłęd!!!

    OdpowiedzUsuń
  3. Cudowny kolor! Jako że pęczak uwielbiam przepis na pewno wypróbuję :)

    OdpowiedzUsuń
  4. Ależ pięknie to wygląda, ten kolor! Wspaniałe :)

    OdpowiedzUsuń
  5. Piękne!!! Ciekawa jestem smaku, dlatego postaram się wypróbować w najbliższym czasie. U mnie też znajdziesz przepis na pęczotto (z grzybami).

    OdpowiedzUsuń